krolowa-jest-tylko-jedna-oliwa-ze-wsi-greckieprzysmaki

Czy można smażyć na oliwie z oliwek?

O korzyściach płynących z jej stosowania w codziennej diecie oraz wpływu na nasze zdrowie można pisać bez końca. Popularność oliwy z oliwek wzrasta z każdym rokiem, jest na tyle uniwersalna by w kuchni urozmaicić każdą potrawę. Zastosowań oliwy jest mnóstwo, można śmiało korzystać z niej na zimno oraz do obróbki termicznej.

Czy ma realny wpływ na nasze zdrowie?

Oliwa z oliwek składa się głównie z tłuszczy jedno oraz wielonienasyconych, oprócz nich posiada wiele prozdrowotnych związków takich jak witamina A, E czy polifenole. Kwasy tłuszczowe mają korzystny wpływ na nasz profil lipidowy (Cholesterol, Triglicerydy, HDL, LDL) co przyczynia się do zmniejszenia ryzyka chorób sercowo naczyniowych oraz zaburzeń metabolicznych. Ciężko na dzień dzisiejszy określić który ze związków ma największy wpływ na nasze zdrowie, jednak szczególna uwagę powinniśmy zwrócić na polifenole takie jak: oleokantal, oleuropeina, tyrozol, hydroksytyrozol oraz kwas olienowy (omega-9). Oprócz wyżej wymienionych korzyści oliwa posiada działanie neuroprotekcyjne, co w skrócie oznacza spowolnienie procesu starzenia się mózgu oraz łagodzi stany zapalne, dzięki temu będziemy mogli cieszyć się dłużej z dobrej pamięci i witalności naszego centrum dowodzenia.

Czy oliwa nadaje się do obróbki termicznej?

Zdecydowanie tak. Oliwa ma bardzo dużą stabilność termooksydatywną co oznacza, że świetnie nadaje się do podsmażania potraw. Tego typu obróbka termiczna nie powinna być jedynym sposobem przyrządzania posiłków, warto zmieniać i urozmaicać nasze kuchenne upodobania. Ciekawostką, którą można użyć by zmniejszyć negatywny efekt działania temperatury jest stworzenie swojego super oleju. Utlenianie tłuszczy oraz powstawanie wolnych rodników można ograniczyć za pomocą antyoksydantów – tokoferoli czy tokotrienoli, które znajdują się w naturalnych źródłach – ziołach. Świetnym dodatkiem będą: szałwia, rozmaryn i tymianek, które oprócz korzyści zdrowotnych zdecydowanie poprawią walory smakowe naszych potraw.

Autor:

Karol Baran

Jestem certyfikowanym trenerem przygotowania motorycznego oraz doradcą żywieniowym. Od 2017 roku pracuję ze sportowcami oraz osobami pragnącymi poprawić jakość życia. Od 2018 roku pomagam w przygotowaniach w klubie piłkarskim UKS Sygneczów. Miałem okazje prowadzić warsztaty z żywienia dla grupy siatkarek MKS MOS Wieliczka oraz Szkoły Mistrzostwa Sportowego Rekord Bielsko-Biała. Stale podnoszę swoje kwalifikacje i umiejętności. Brałem udział w wielu szkoleniach z zakresu przygotowania motorycznego, żywienia oraz treningu personalnego m.in : Elite Performance Institute (NCSC), SCEC (CPS), Next Generation Performance, GAME SPEED – Ian Jeffreys, Better Way – długo falowy rozwój motoryczny, Akademia Dietetyki Sportowej – Kurs dietetyki sportowej, Mauricz.com, Barbell Brothers, Feldman Nutrition, Barbell Kitchen oraz wiele innych.

www.karolbaran.com

Źródła: